
A kommunikáció- és médiatudomány szak továbbra is népszerű a magyar felsőoktatásban, de a hallgatók többsége már nem az újságírásban, hanem a PR- és marketingterületen képzeli el a jövőjét – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss kutatásából.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legújabb felmérése szerint a kommunikáció- és médiatudomány szakos hallgatók fele a PR/marketing területén szeretne elhelyezkedni, míg mindössze 26 százalékuk dolgozna az online sajtóban. A kutatás rámutat: bár a szak iránt továbbra is erős az érdeklődés, az újságírói hivatás presztízse és vonzereje érezhetően csökken a fiatal generáció körében.
A hallgatók 68 százaléka az érdeklődést és az önmegvalósítás lehetőségét nevezte meg fő motivációként a szakválasztás során. A válaszadók 83 százaléka úgy véli, hogy a képzések követik a digitális trendeket, de sokan hiányolják a korszerű, gyakorlatorientált oktatást. Több mint a diákok fele szerint az elmélet és gyakorlat aránya nem megfelelő, és a rendelkezésre álló technikai eszközök sem elégítik ki teljesen a szakmai igényeket.
A kutatás szerint a kommunikációs hallgatók többsége továbbtanulást is tervez: 76 százalékuk szeretne mesterszinten, esetleg doktori képzésben folytatni tanulmányokat. A diploma megszerzése után sokan a digitális tartalomgyártás, a közösségi média menedzsment vagy a kreatív ügynökségek világa felé fordulnának, miközben a klasszikus újságírói pálya háttérbe szorul.
Az NMHH szerint a médiaképzés fejlesztésében a jövő kulcsa a gyakorlatközpontú tudás, a digitális kompetenciák bővítése és az iparági együttműködések erősítése lehet.
A teljes kutatás itt olvasható: NMHH – A felsőfokú médiaképzésben részt vevők körében végzett véleményfelmérés eredményei
Forrás: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)