
Nemzeti Média‑ és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hírközlés-felügyeleti Igazgatósága „Tíz Black Friday-tipp” címmel közzétette tanácsait az online vásárlás biztonságosabbá tételére.
Az év végi kiemelt vásárlási szakasz – köztük az idei Black Friday – kapcsán a hatóság szeretné ráirányítani a figyelmet a potenciális kockázatokra, és támogatni a tudatos vásárlói döntéseket.
Mire érdemes figyelni? Az NMHH szakértői az alábbi főbb javaslatokat emelik ki:
- Ne hagyjuk magunkat sürgetni. Online áruházak gyakran alkalmaznak olyan marketingfogásokat („már csak 5 darab”, „ma éjfélig”), amelyek meggondolatlan vásárlásra ösztönözhetnek. A szakértők szerint érdemes ár-összehasonlító oldalakat is használni, és megvizsgálni, hogyan alakult az adott termék ára az elmúlt időszakban.
- Figyeljünk a rejtett költségekre. A termék árában nem mindig szerepelnek a szállítási díjak, csomagolási költségek vagy akár az áfa-után fizetendő érintett tételek.
- Különös figyelmet igényel, ha külföldi webáruházból rendelünk. Rendeljünk időben karácsonyra. Az ünnepi időszakban a logisztika és a kézbesítés terhei megnövekedhetnek, ezért ajánlott már most gondoskodni a megrendelésekről. A nemzetközi rendeléseknél a szállítás akár hetekre is elhúzódhat.
- Vizsgáljuk meg, kinél vásárolunk. Ismeretlen webáruházaknál fokozott óvatosság indokolt – nézzük át a vásárlói véleményeket, és részesítsük előnyben az olyan fizetési módokat, amelyeknél visszakaphatjuk a pénzt, ha valami nem stimmel.
- Legyünk elérhetők. Egy pontos telefonszám és e-mail cím a rendeléskor segítheti a futárszolgálatot. Amennyiben a szolgáltatás e-mailben/SMS-ben értesít minket a futásról, érdemes azon keresztül követni-haladó módosítani a szállítást.
- Gondoskodjunk a csomag átvételéről. Biztosítsuk, hogy a csomagot átvevő személy arra jogosult legyen – különösen fontos ez akkor, ha automatás vagy hosszabb idejű tárolású kézbesítésről van szó.
- Jelezzük időben, ha sérült a csomagolás. A futár előtt érdemes jelezni a külsérelmet, mert később nehezebb lehet kártérítést érvényesíteni.
- Óvakodjunk az adathalászoktól. Ha SMS, e-mail formájában érkezik értesítés a szállítástól, de a link furcsa, a feladó nem hivatalos, vagy a szöveg hibás, akkor valószínűleg csalás áll a háttérben. A logikus kérdés: miért kellene megadni a banki belépési adatainkat csomagkézbesítéshez?
- Ne fizessünk ismeretlen küldeményért. A csalók gyakran küldenek utánvételes csomagot olyan személynek, aki nem is rendelt semmit – az átvétel megtagadása indokolt lehet.
- Ismerjük meg jogainkat és lehetőségeinket. A fogyasztónak tudnia kell, mikor kihez fordulhat: ha a termékkel van gond – az eladó a felelős, ha a kézbesítéssel – a postai vagy futárs szolgáltató. Csalás gyanúja esetén a rendőrséghez vagy a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni.
Miért időszerű ez most? Az online vásárlás mindennapossá vált, a kiemelt akciós időszakok – mint a Black Friday – pedig kedvező lehetőséget jelentenek, de egyben kockázatokat is hordoznak.
Az NMHH figyelmeztet, hogy ugyan az árak csábítók lehetnek, de a meggondolatlan választás vagy figyelmetlenség miatt a fogyasztó könnyen hátrányba kerülhet — akár késedelmes szállítással, akár hibás termékkel vagy csalással.
Az időzítés is kritikus: ha például valaki novemberben rendeli meg a karácsonyra szánt ajándékot, akkor is számolnia kell azzal, hogy a futárszolgálatok leterheltek lehetnek, a csomag késhet. Ugyanakkor a korai megrendeléssel minimalizálható ez a kockázat.
Mire hívjuk fel a fogyasztók figyelmét?
– Ne hagyjuk, hogy az „akció” varázsa elvonja a figyelmet az alapvető szabályokról: mit vásárolok, kinél, milyen feltételekkel, mikor érkezik a csomag.
– Ha külföldről rendelünk, különösen figyeljünk az áfa fizetésére, szállítási költségekre és a visszaküldés feltételeire.
– A túl kedvezőnek tűnő ajánlatok legyenek gyanúsak, hogy - miért ennyire olcsó?– és nézzük meg az eredeti árakat is.
– Ügyeljünk a kézbesítésnél: adatok megadása, értesítések figyelése, csomag követése.
– Ne fizessünk előre „gondolkodás nélkül” olyan szereplőnek, akiről semmit sem tudunk – különösen utánvét esetén legyünk óvatosak.
– Legyen tudatában a fogyasztói jogainak: panasz esetén kihez fordulhatunk, milyen visszaküldési garanciák vannak.
Forrás: Nemzeti Média‑ és Hírközlési Hatóság (NMHH)


